Ellende in dimensies?

Iedereen heeft het er druk maar druk mee, het inmiddels teruggetrokken Koningslied. Ik begrijp ook dat John Ewbank klaar is met het geklaag en de kritiek op zijn liefdeskindje. Maar eerlijk gezegd kan ik er niet mee zitten. Noemt het een risico van het vak; niet iedere pennenvrucht is een succes. Een lied dat tekstueel niet sterk is ga je ook niet redden met een melodie die geleend is. Naast deze persoonlijke ellende voor Ewbank bestaat er ook nog iets als echte ellende.

Natuurlijk heeft ellende diverse graduaties; waar de één zijn schouders voor optrekt, zal een ander wel door de grond willen zakken. Is het voor Ewbank vooral zijn imago die een beste deuk heeft opgelopen, ik mocht vanochtend iets meemaken dat het gedoe om het Koningslied wegzet als iets onbenulligs. Of is het ook gewoon iets van hypocriet dat ik mij er nu wel druk over ga maken van wat ik beleefd heb en is het terugtrekken van een slecht geknipt en geplakt liedje toch nog een dimensie erger?

Varkens. Vandaag zouden wij ook vlees van een varken gaan eten. Karbonades stonden op het menu voor deze zondag. Ondanks dat ik mij goed besef dat ze massaal gehouden worden voor massa-consumptie, sta je daar nooit bij stil als de gekruide karbonades liggen te spetteren in de pan. Na de gebeurtenissen van vanochtend is hier besloten dat wij een paar dagen even geen varkensvlees gaan eten. Niet uit sympathie met het beestje an sich en de manier waarop hij gehouden wordt, maar omdat het ons duidelijk werd dat het ook een levend wezen is met gevoelens. En ja, ik geef het toe, zo hypocriet kan je zijn als mens. Immers, een varken wordt gedood en geslacht voordat hij als karbonade in de schappen van de slager of supermarkt ligt. Ergens kan je er troost in vinden dat die dood snel en pijnloos is. Vanochtend was dat heel anders.

Het zal tegen kwart over vijf geweest zijn dat ik wakker werd van een sirene ergens in de verte die ras naderbij kwam. Nu is dat op zich geen uitzonderlijk geval, we liggen vlakbij de route die ambulances nemen als ze naar een van de ziekenhuizen in Groningen gaan. Maar deze keer was het geen sirene van een ambulance, maar van een brandweerwagen. Snel schoot ik in mijn kleren, slingerde een natte waslap rond mijn gezicht en sprong in mijn auto. Niet dat ik dit normaal ook doe, eigenlijk nooit zelfs, maar iets in mij zei dat ik dit moest doen.

Bij aankomst bleek het te gaan om een schuur nabij een boerderij. Toen ik uit de auto gestapt was drong een penetrante lucht van vuur en verkoold vlees in mijn neus. Bijna kokhalzend kwam ik tot stilstand en ik hoopte dat het niet de bewoners waren die ik rook die bij de brand omgekomen waren. Een akelig geluid dat mij bereikte nam die twijfel direct weg, het waren de varkens die zich in de brandende stal bevonden. Maar liefst 1200 opgesloten varkens die daar levend aan het verbranden waren. En ja, ik wel vaker gillende varkens gehoord, maar dit gegil wat ik nu hoorde, was vele malen erger. Stelt u zich dat eens voor!

Het geluid was zo hartverscheurend dat ik het niet meer kon verdragen en ben weer naar huis gegaan. Het spreekt vanzelf dat ik geen ook meer dicht kon doen; het gegil en gekrijs van de varkens die hun leven daar uitbrulden bleef door mijn hoofd spoken. Hoe relatief is het dan dat een waardeloos liedje zonder inhoud en met een gejatte melodie massaal afgebrand wordt in de pers en op de social media? Met Ewbank zit ik niet, die is al binnen. Maar wel met die 1200 varkens die binnen zaten en geen schijn van kans hadden om de enorme vuurzee te ontvluchten. Het mislukte product van Ewbank ben ik zo weer vergeten, het gegil en gekrijs van die varkens zal voor altijd in mijn geheugen geschrift blijven staan. Over drama’s en ellende gesproken.

©Molekûl

Leave a Reply

